lørdag 8. september 2007

Begynnelsen...

Jeg har i flere år hatt kuler på halsen, som har vært både store og små om hverandre.
I januar 06 sjekket jeg dette hos legen, som mente det ikke var noe. (han skrev det faktisk ikke opp engang)
Da hadde jeg 3 ganske store synlige kuler, på ca 2cm hver.

Jeg slo meg til ro med dette, og tenkte ikke mer over det.
Et halvannet år gikk, der kulene ble fler og vokste, for å så minke igjen, og vokste igjen.
I mai 07 ble mange bekymret, da var dette blitt VELDIG synlig.
Juni 07 gikk jeg til legen igjen. Da var dette plutselig kjempealvorlig.
Han tok blodprøver og sendte meg til ultralyd.

Mannen som tok ultralyd sa til meg at det var "bare" hovne lymfekjertler, ikke noe å bekymre seg over. Mens til legen nevnte han at det så ut som kreft.
Unødvendig av han å si til meg at det ikke var noe syns jeg.
Blodprøver viste ingenting, og legen henviste meg til kreftavd.

Kom dit ca en uke etterpå. Nye blodprøver ble tatt, og det ble snakket om biopsi.
Blodprøvene ble tatt onsdag, og jeg måtte tilbake fredag for nye prøver. Fikk vite at jeg ikke skulle ha biobsi denne dagen.

Fredagen kom, det ble tatt nye blodprøver. Da skulle jeg plutselig ta vevsprøve.
Måtte til ultralyd og legen som skulle ta vevsprøve sa ingenting! Han sjekket nøye, gjorde klar nålen for å ta prøve, også forsvant han og kom ikke igjen. Uten å si noe!
Plutselig kom en sykepleier inn, og de måtte ta biobsi allikevel. Altså, de måtte operere ut en av kulene på halsen min. Da fikk de sikrere diagnoser.
Var mye frem og tilbake.

På operasjonsbordet lå jeg lenge før det skjedde noe. De fleste var ivrige på å gå på ferie. Klokken var 13 og det var jo fredag. Kom til slutt en lege. En annen lege enn jeg snakket med først, så dette var min 4.lege den dagen. Lurer på om de "kranglet" om hvem som måtte ta meg. Hehe.

Tirsdag måtte jeg ta CT. Måtte drikke en forferdelig væske først.

Onsdag var svare klart. Jeg har hodgkin lymfom.
Jeg har kuler på halsen, mellom lungene, øverst i magen og milten var svakt forstørret.
Jeg måtte forberede meg på 6-8mnd med behandling.

Så kom den vanskeligste problemstillingen jeg har hatt. Jeg kan bli steril av behandlingen. Da kom spm opp, skal vi ta oss tid til å fryse ned egg?
Vi har 2 barn fra før, og var en veldig vanskelig beslutning.
Jeg er ung, og jeg vil ha fler barn. Men dette ville utsette behandling i 5 uker.
Det var heller ikke sikkert at egguthenting var så enkelt, siden det bare var 4 mnd siden fødsel.
Vi bestemte oss for å ta sjansen å fryse ned egg. Vi ville ha angret om ikke!
Det gikk kjempefint, og 6 perfekte befruktede egg ble lagt på frys.

13.august var det klart for første cellegiftbehandling.
En utrolig irriterende dag, for legene ble aldri enige med seg selv!
Men kuren gikk kjempefint, og formen min var utrolig etterpå.

28.august fikk jeg andre cellegiftbehandling. Dvs andre del av første kur.
Dette gikk noe verre, jeg var skikkelig dårlig den dagen!
Det tok meg 10 dager å komme meg, og nå nyter jeg helgen før jeg skal få ny kur 11.september.

Sykepleieren min mente at man ikke nødvendigvis blir like dårlig etter hver kur.
Jeg hørt om en som ble dårligere og dårligere, men har også hørt om en som er dårlig bare de første par dagene.

Har allerede stått i fare for å måtte utsette kur, pga lave blodverdier.
Har også utrolig lavt immunforsvar.
Men håper neste kur går som planlagt.

Slutten av september, er det ny CT.
Jeg er veldig spent!

2 kommentarer:

Isa sa...

Vil bare gi deg en god klem og si god bedring!
Håper du ikke blir så dårlig av neste kur, men det viktigste er jo at du blir helt frisk igjen til slutt!

Heidi sa...

Jeg kjenner jeg bli så fortvilet på dine vegne at de ikke tok dette alvorlig med engang..

Men det er helt riktig at det er ingen regel som sier at man blir dårligere og dårligere. Minstemann var kjempe dårlig første gangen, men ikke nr 2 og 3. For så å bli kjempe dårlig etter nr 4.

Håper du slipper å bli steril og at alt går bra til slutt. Håper inderlig på en happy-ending..