onsdag 26. mars 2008

Første forberedelse til stråling

I dag skulle jeg til første forberedelsestime.
Ble ropt inn bare 5 min etter timen min, ganske imponerende ;)

I dag ble det laget til en maske, som jeg må ha på meg under strålingen.
De varmet opp et "brett" så det ble mykt, også fikk jeg dette over ansiktet og brystet.
Stivnet ganske kjapt. Fikk hull til nesen og munnen.
Så ble det kneppet fast i underlaget, så jeg hadde ikke sjans å bevege meg.

Med denne masken på ble det tatt noen såkalte CTbilder.
Det er ikke bilder med noe resultat, bare for at de skal se hvor de skal stråle.

Så var timen over. Gikk kjapt og greit.
Det irriterende er at jeg ikke skal få sol på det bestrålte området på 1 år.
For det er lett! Jeg skal jo stråle fra brystet og langt opp på halsen. Kan da ikke gå med høyhalset genser i hele sommer!
Jammen godt vi aldri bestilte noen sydentur.

Etterpå fikk jeg snakke med en lege, heldigvis.
Har gjennom hele behandlingen hatt noen "blemmer" i munnen, som alltid har komt 1-2 dager før kur. Disse har vært små og veldig vonde, men forsvunnet fort.
Nå derimot har jeg fått en svær en. Den er ca halvannen cm lang tror jeg.
Og så vondt at jeg ikke klarer å spise, og har til dels problemer med å snakke.
Det er en såkalt afte.
Fikk en krem nå da, som jeg håper hjelper. Begynner å bli svært sulten!

Bortsett fra det så begynner formen å komme seg.
Er fortsatt litt forkjølet og hoster en del, men tror det begynner å slippe taket. :)

Gleder meg til neste uke. Da er forhåpentligvis denne aften forsvunnet, samme med forkjølelsen.
Da kan jeg endelig begynne på mitt nye liv!

Skal på ny stråleforberedelse om en uke. Aner ikke hva som skjer da egentlig, men da kunne det ta litt lenger tid.
Så er det stråling, som hun mente ville gå uten noen bivirkninger og plager. :D

3 kommentarer:

Anonym sa...

Huff, ikke sol på hele området. Det blir nok tungt. Du får håpe vi får en like dårlig sommer i år som i fjor.

Må være godt å være i gang med neste fase og. Om ikke så lenge er du helt ferdig vennen!!

Ida sa...

Ja, det avr jo kjedelig med solen..Men nå er du vertfall 200 % sikker på at det ikke blir noe av kreften vertfall!! *mager trøst*

Gratulerer med endte celelgiftskurer, det har vært fint å følge med deg - såå glad for atdu er ferdig med den nå!!

Karen sa...

sikkert en familiesvakhet... Din bror får after hver gang han bruker feil tannkrem... hehe, jeg trodde han bare var prippen...